مهم‌ترین ویژگی لباس‌های جوشکاری

لباس جوشکاری با ویژگی‌های بسیاری که دارد از آسیب رسیدن به شخص انجام دهنده کار جلوگیری می‌کند. جنس پارچه این لباس به علت داشتن آرگون از سوختن هنگام پاشیدن جرقه‌های جوش به فرد جلوگیری می‌کند. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی لباس‌های جوشکاری آشنا کنیم. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با انواع لباس‌های جوشکاری و ویژگی‌های آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
لباس جوشکاری چیست؟
لباس کار جوشکاری از جمله پرکاربردترین و مهم‌ترین لباس‌های مشاغل صنعتی هست که کاربرد بسیاری دارد. پوشیدن لباس‌های مخصوص در بسیاری از مشاغل امری ضروری است تا از آسیب رسیدن به فرد تا حد امکان جلوگیری شود. در بسیاری از مشاغل مانند جوشکاری خطراتی در کار وجود دارد که ممکن است موجب به خطر انداختن سلامتی شخص شود؛ به همین دلیل باید از لباس یا لوازم ایمنی استفاده کنید.
یکی از اصلی‌ترین خطراتی که سلامت جوشکاران را هنگام کار به خطر می‌اندازد، جرقه‌هایی است که هنگام کار به اطراف می‌پاشد. این جرقه‌ها ممکن است به چشم جوشکار و یا حتی بدن او آسیب بزند. به همین دلیل استفاده از ماسک جوشکاری و لباس‌های نسوز امری ضروری است.
عدم استفاده از لباس‌های مخصوص چه صدماتی را به همراه دارد؟
سوختگی عضوی از بدن یا از دست دادن عضو جز صدماتی است که این حرفه با خود به همراه دارد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی که می‌تواند آسیب‌های بسیاری به سلامت جوشکار بزند، تهیه لوازم ایمنی استاندارد و مناسب محیط کار امری ضروری است.
با گذشت زمان تجهیزات و لباس‌های ایمنی با کیفیت تری به بازار کار معرفی شدند. این لوازم با در نظر گرفتن راحتی جوشکار هنگام کار سلامتی آنان را نیز تضمین می‌کنند.
مزایای لباس‌های نسوز یا جوشکاری
برای خرید یک لباس کار نسوز باید به چه نکاتی توجه کرد؟ بهترین لباس جوشکاری چه ویژگی‌هایی دارد؟ شما در کار جوشکاری با خطرات بسیاری روبه‌رو هستید که باید برای حفظ سلامتی تان از لوازم ایمنی همچون عینک مخصوص، ماسک جوشکاری، لباس‌های نسوز و … استفاده کنید.
لباس جوشکاری در طرح و انواع مختلفی در بازار وجود دارد. این لباس ها هر کدام با قیمت و ویژگی‌هایی متفاوت هستند که با توجه به میزان سختی کارتان باید این لباس‌های مخصوص کار را تهیه کنید. در ادامه به معرفی انواع لباس کار جوشکاری و ویژگی آن ها خواهیم پرداخت.
لباس کار جوشکاری آرگون
این لباس نسوز همان‌طور که از اسمش پیداست مناسب موقعیت‌هایی است که جوشکار با گاز آرگون سر و کار دارد. به همین دلیل با استفاده از لباس کار جوشکاری آرگون می‌توانید از حفظ سلامتی تان خیالی آسوده داشته باشید. از جمله ویژگی‌های این لباس باید به جنس پارچه آن اشاره کرد. پارچه ای که با آن این لباس طراحی شده، از نوع کتان پنبه است. این لباس با جنس کتاب پنبه از وزن سبکی برخوردار است و باعث عبور بهتر هوا می‌شود. همچنین از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است.
لباس کار جوشکاری از جنس چرم
یکی از پرطرفدار ترین لباس‌های کار جوشکاری از جنس چرم هستند که در این صنعت کاربرد بسیار بالایی دارد. جنس به کار رفته در این لباس کار نسوز چرم بوده که از اصلی‌ترین ویژگی‌های این لباس کار عایق گرما و مقاومت آن است.
چه چیز هایی در کارآمدی لباس کار جوشکاری اهمیت دارد؟
اصلی‌ترین و مهم‌ترین عاملی که در انتخاب لباس کار نسوز باید به آن توجه کنید، جنس پارچه به کار رفته در لباس است. پارچه هایی از جنس چرم، کتان، پنبه و پشم جز بهترین موادی هستند که در یک لباس کار باعث افزایش کیفیت آن می‌شود. هرگز لباس‌هایی را که از جنس مواد مصنوعی هستند تهیه نکنید؛ چراکه این دست از مواد جز بی کیفیت ترین مواد تشکیل دهنده یک لباس کار هستند.
برای درک بهتر این مسئله فرض کنید یک لباس جوشکاری تهیه کرده اید. جنس پارچه این لباس از مواد مصنوعی است. این لباس در هنگام کار نه تنها از سلامت شما محافظت نمی‌کند بلکه موجب ایجاد آسیب‌هایی جدی به شما می‌شود. به علت مواد مصنوعی که در پارچه لباس به کار رفته هنگام کار در گرمای زیاد ذوب شده و باعث سوختگی بدن شما می‌شود.
برخلاف لباس‌هایی که جنسان مرغوب تر با کیفیت تر است تبادل حرارتی در آن ها به خوبی انجام می‌شود و عایق گرما هستند. به همین دلیل مهم‌ترین فاکتور انتخاب لباس کار جوشکاری جنس پارچه است.
یک لباس جوشکاری مناسب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند برای حفظ ایمنی سلامت جسمی و محیط اطرافشان باید از جنس لباس‌های کارشان مرغوب و با کیفیت باشد. جوشکار با توجه به محیطی که در آن فعالیت می‌کند باید نوع لباس خود را انتخاب کند. بهترین نوع لباس جوش کار از نوع یکسره یا دو تیکه است که تمامی بدن شخص را می‌پوشاند. سعی کنید هنگام تهیه لباس ست کامل یا پوشیده ترین آن را تهیه کنید. با این کار ایمنی جوشکار بسیار افزایش خواهد یافت.
انواع مدل های لباس جوشکاری
لباس‌های جوشکاری اصولاً به صورت شلوار، نیم تنه، روپوش، آستین های تک، کلاه و لباس‌های یکسره به بازار عرضه می‌شوند. از اصلی‌ترین ویژگی یک لباس کار وزن کم آن است. این کم وزن بودن لباس در هنگام کار به جوشکار آزادی عمل را می‌دهد تا به راحتی حرکت کند.
یکی از محبوب ترین لباس‌های نسوز در این صنعت، لباس جوشکاری دو تیکه نام دارد. این لباس در دسته تجهیزات ایمنی قرار دارد و تهیه آن از مهم‌ترین اقدامات ورود به این صنعت است. جنس این نوع از لباس‌های دو تیکه جوشکاری تمام نخ بوده و ضخامت پارچه بسیار بالا است. همین ضخامت بالا در لباس جوشکاری موجب می‌شود تا خطرات کمتری سلامتی شخص را تهدید کند. لباس‌های دو تیکه جوشکاری شامل کاپشن و شلوار هست.
در فضای کارگاه جوشکاری امکان آتش گرفتن به علت وجود مواد آتش زا بسیار بالا است. لباس‌های کار دو تیکه جوشکاری می‌تواند تا حد امکان خطر آتش سوزی را کاهش دهد و مانع سوختن بدن فرد جوشکار شود.
تجهیزات ایمنی جوشکاری
در جوشکاری به علت جرقه هایی که هنگام کار ایجاد میشوند ممکن است صورت، دست و سایر اعضای بدن جوشکار آسیب ببیند. به همین دلیل تجهیزات دیگری نیاز هست تا علاوه بر لباس مخصوص جوشکاری تهیه کنید. این تجهیزات عبارت اند از:
ماسک های مخصوص جوشکاری
عینک مخصوص
دستکش ایمنی
کفش های مخصوص جوشکاری
پیش بند
پا بند
آستین ایمنی (این آستین ها جدا از لباس اصلی جوشکاری است.)
کلام آخر
جوشکاری جز آن دسته از مشاغلی است که خطرات بسیاری ره در محیط کار برای جوشکار ایجاد میکند. این خطرات ناشی از سوختگی یا از دست دادن عضوی از بدن شخص است. برای جلوگیری از این آسیب ها کارفرما موظف است لباس ها یکار جوشکاری با بهترین کیفیت موجود در بازار تهیه کند. همچنین تهیه تجهیزات ایمنی برای سهولت در کار جوشکار و حفظ سلامت او تاثیر گذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *