مهم‌ترین تجهیزات ایمنی کار در ساختمان


تجهیزات ایمنی کار در ساختمان امروزه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که کارگران و کارفرمایان در صنعت ساختمان سازی باید به آن اهمیت بسیاری دهند.
این موضوع به قدری اهمیت دارد که عدم رعایت قوانین و استفاده از این تجهیزات موجب متوقف شدن پروژه ساخت و ساز ساختمان خواهد شد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با مهم‌ترین تجهیزات ایمنی کار در ساختمان آشنا کنیم.
خطرات محیط کار ساختمان سازی
در بسیاری از صنایع مختلف، محیط کار به گونه ای هست که سلامت کارگران مشغول در آن محیط در معرض خطر است. در بسیاری از پروژه های ساختمانی حوادثی رخ داده که خسارت های وارد شده قابل جبران نیستند. بنا به همین دلیل کارفرمایان موظف هستند تا از این خطرات و آسیب ها جلوگیری کنند.
بهترین راه برای جلوگیری از این خطرات و حفظ جان افراد استفاده از تجهیزات ایمنی کار در ساختمان است. با گذشت زمان لوازم ایمنی بسیاری با توجه به وضعیت محیط های کاری مختلف طراحی و به بازار عرضه شدند. این لوازم ایمنی علاوه بر حفظ سلامت کارگران بعث سهولت کار آنان نیز می‌شود.
حوادثی که ممکن از در کارگاه های ساختمانی به سلامت افراد آسیب بزنند شامل: آتش سوزی، برق گرفتگی، سقوط کارگر و … می‌شود.
معرفی لوازم ایمنی کار در ساختمان
لوازم و تجهیزات ایمنی کار در ساختمان امروزه از اهمیتی بسیاری برخوردار است؛ زیرا در محیط هایی که احتمال به خطر افتادن جان یا سلامت کارگر را به دنبال دارد، باید تا حد امکان از تجهیزات ایمنی استفاده کرد. تهیه این لوازم ایمنی برای حفظ سلامت افراد در محیط کار بر عهده کارفرمایان است.
کارفرمایی که مسئولیت تهیه تجهیزات ایمنی را بر عهده گرفته باید به کیفیت ساخت و نوع آن ها اهمیت بسیاری دارد.
این تجهیزات عبارت اند از کلاه های ایمنی، عینک و ماسک های مخصوص، دستکش، لباس کار و … که هر یک از این لوازم با توجه به شرایطی که شخص در محیط دارد باید از آن استفاده کند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین تجهیزات ایمنی کار در ساختمان خواهیم پرداخت.
اهمیت لباس کار در حفظ ایمنی
لباس کار در تمامی صنایع شغلی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی است. معمولاً لباس کار باید از نوع سرهمی یا دو تیکه باشد. این لباس یکپارچه به کارگران کمک می‌کند تا از تمام عضو های خود محافظت کند. لباس کاری که تهیه می‌کنید باید از نوع زیپ دار باشد؛ چراکه باز و بستن آن راحت تر از لباس های دکمه دار هست.
سایز لباس کار باید طوری آزاد باشد که فرد هنگام کار آزادی عمل و حرکت کردن را داشته باشد. هنگام خرید روپوش ایمنی به بلندی آن باید توجه کنید. این روپوش ها نباید آن‌قدری بلند باشند که مانع از کار کردن شخص در ساختمان شود.
از دیگر ویژگی های یک لباس کار در ساختمان باید به نوع جیب های آن اشاره کرد. هنگام خرید لباس کار حتماً به جیب های آن دقت کنید که از نوع زیپ دار باشد. این زیپ باعث می‌شود تا لوازمی که درون جیب ها قرار دارد، بر اثر حادثه های مختلف بیرون ریخته نشوند. این مسئله موجب برهم ریختن تعادل کارگر می‌شود و می‌تواند آسیب هایی جدی تر را به او وارد کند.
اهمیت جنس لباس کار
جنس پارچه لباس ایمنی بهتر است از الیاف طبیعی همچون پنبه به کار رفته باشد. جنس پارچه بسیار مهم است چرا که نه تنها از فرد محافظت نمی‌کند، بلکه موجب آسیب رسی به او می‌شود. برای مثال در محیط کاری جوشکاری اگر لباس کار فرد از مواد مصنوعی همچون پلی استر باشد می‌تواند باعث آتش سوزی محیط و سوختن بدن کارگر شود.
برای درک بهتر این مسئله فرض کنید یک لباس جوشکاری تهیه کرده اید. جنس پارچه این لباس از مواد مصنوعی است. این لباس در هنگام کار نه تنها از سلامت شما محافظت نمی‌کند بلکه موجب ایجاد آسیب‌هایی جدی به شما می‌شود. به علت مواد مصنوعی که در پارچه لباس به کار رفته هنگام کار در گرمای زیاد ذوب شده و باعث سوختگی بدن شما می‌شود.
برخلاف لباس‌هایی که جنسان مرغوب تر با کیفیت تر است تبادل حرارتی در آن ها به خوبی انجام می‌شود و عایق گرما هستند. به همین دلیل مهم‌ترین فاکتور انتخاب لباس کار جوشکاری جنس پارچه است.
در ساختمان سازی هم این موضوع بسیار اهمیت دارد. یک لباس کار در ساختمان سازی باید به گونه باشد که:
کارگر در آن احساس راحتی کند.
این لباس باید کمی بزرگ تر از سایز فرد باشد.
عایق گرما باشد.
جیب های آن باید زیپ دار باشد.
وزن لباس کم باشد.
تمام اعضای بدن فرد را کامل بپوشاند.
این لباس باید مچ دار باشد تا به خوبی از ناحیه مچ دست و پا محافظت کند.
انواع لباس کار در ساختمان سازی
لباس کار ساختمان سازی بر اساس نوع فعالیتی که افراد دارند متفاوت است. به عبارتی دیگر جایگاه هر یک از افراد با توجه به رنگ لباس شان متفاوت است. برای مثال در یک پروژه ساختمان سازی بناها لباس کار ایمنی سفید و آرماتوربند ها سرمه ای می‌پوشند.
معرفی کلاه ایمنی در صنعت ساختمان سازی
کلاه ایمنی از اولین و مهم‌ترین تجهیزات ایمنی کار در ساختمان است. درصد بسیاری از حوادث ساختمان سازی مربوط به سقوط یک شی و برخورد با سر کارگران است. به همین دلیل استفاده از کلاه ایمنی در محیط کار ساختمان سازی امری ضروری است.
کلاه های ایمنی در رنگ های مختلفی به بازار عرضه شده اند که هر یک از آن ها نشان دهنده یک جایگاه در محیط کار است. به عبارتی دیگر نوع خدمات و جایگاه گروه یا فردی که در آن محیط مشغول به کار است را مشخص می‌کند.
کلاه سفید: کارفرمایان، مهندسین، مدیر و سرپرستان رده بالا که مسئولیت پروژه ساختمان سازی را بر عهده گرفته اند، از این رنگ کلاه استفاده می‌کند تا میان سایر افراد متمایز نشان داده شوند.
کلاه زرد: کلاه ایمنی زرد یکی از پر کاربرد ترین کلاه هاست که بسیاری از کارگران ساختمان این رنگ کلاه را بر سر دارند. کلاه زرد برای نیروی اصلی ساخت و ساز که همان کارگران هستند، مورد استفاده قرار میگیرد.
کلاه قرمز: این کلاه ایمنی برای آتشنشانان گروه ساختمان سازی است که در صورت نیاز و وقوع حادثه در صحنه حضور پیدا می‌کنند.
کلاه سبز: کلاه ایمنی سبز برای مسئولین فنی یک پروژه ساختمان سازی استفاده می‌شود. این دست از افراد که مربوط به بخش ارائه خدمات فنی و بررسی تجهیزات ایمنی ساختمان هستند این کلاه را بر سر می‌گذارند.
کلاه قهوه ای: کلاه ایمنی که به رنگ قهوه ای هست کمی با کلاه های ایمنی متفاوت است. کلاه ایمنی قهوه ای برای شرایط محیطی سخت از جمله محیط هایی که در دمای بالا هست ساخته شده است. همچنین در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد. برای مثال کارگرانی در بخش جوشکاری فعالیت می‌کنند باید این کلاه را بر سر بگذارند.
کلاه خاکستری: افرادی که قصد بازدید از محل را دارند و جز پیمانکاران یا افراد عادی هستند، از این کلاه استفاده می‌کنند.
کلاه آبی: کلاه ایمنی آبی برای مشخص کردن دسته خدماتی پروژه ساختمان سازی است. برای مثال این کلاه برای تعمیرکاران یا اپراتور های فنی استفاده می‌شود.
اهمیت کفش ایمنی
یکی از الزامات حضور در محیط کار پوشیدن کفش های استاندارد و ایمنی است. برای مثال کارگرانی که به عنوان برق کار در محیط کار می‌کنند باید از کفش های ایمنی استفاده کنند که عایق جریان الکترسیته باشد. همچنین این کفش های باید توانایی تحمل 500 تا 1000 ولت را داشته باشند.
در هر یک از بخش های پروژه ساختمان سازی خطراتی وجود دارد که می‌تواند سلامت این عضو را به خطر بی اندازد. به همین دلیل هر گروهی با توجه به محیطی که در آن کار می‌کنند باید کفش ایمنی و استاندارد بپوشند.
دستکش ایمنی در ساختمان سازی
دستکش یکی از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی کار در ساختمان است. این دستکش ها از آسیب هایی همچون سوراخ شدن، بریدن دست، برق گرفتگی یا قطع شدن انگشتان دست فرد جلوگیری می‌کند. استفاده از این وسیله ایمنی برای تمامی کارگران حاضر در محیط کار الزامی است.
عینک و ماسک ایمنی در ساختمان سازی
کارگرانی که در حوزه جوشکاری، میخ کشی، برشکاری یا … فعالیت می‌کنند باید از عینک هایی مخصوص استفاده کنند. همچنین ماسک های حفاظتی باعث می‌شود از کل صورت شخص محافظت کند و احتمال سوختگی یا بریدگی صورت را به حداقل میرساند.
برای مثال در جوشکاری به علت پخش جرقه هنگام کار امکان برخورد به صورت یا چشم کارگر وجود دارد. به همین دلیل استفاده از ماسک و عینک ایمنی بسیار حائز اهمیت است.
اهمیت جلیقه شبرنگ
معمولاً از تجهیزات ایمنی شبرنگ در محیط هایی که نور کافی وجود ندارد استفاده می‌شود. کارگران با پوشیدن این جلیقه های شبرنگ باعث می‌شود تا افراد هنگام کار بهتر دیده شوند. این جلیقه ها موجب کاهش خطرات احتمالی در محیط های کم نور می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *